Předseda představenstva Software602 Ing. Richard Kaucký žije a pracuje v Praze.Je absolventem FEL ČVUT, původní profesí programátor,šťastně ženat, spoluautor čtyř dětí a prvního českého textového editoru. Držitel ocenění Osobnost roku české informatiky 1995.

Software602 je momentálně ve fázi přerodu z klasického dodavatele software na firmu, která se věnuje převážně poskytování služeb. Podstatný kus cesty už ušla. V čem je teď šestsetdvojka jiná z pohledu zevnitř?Změnil se hlavně způsob řízení firmy a přístup k zákazníkům. Od toho se odvíjí marketing, úroveň služeb a způsob, jak se to všechno dělá.
Je naopak něco, co se nemění a nebude měnit ani v budoucnu?Nemáme ambici stát se typickým systémovým integrátorem, který vytváří aplikace z technologií třetích stran. Nám je vlastní, že podstatná část těch technologií, se kterými pracujeme, jsou produkty našeho vývoje.

Ale co je ještě důležitější a co by nám mělo vždycky zůstat, to je přátelská atmosféra ve firmě, a vstřícnost k zákazníkům. To je něco, co by se nemělo měnit v žádném případě.
Jeden zákazník se nedávno vyjádřil, že Software602 představuje příjemnou kombinaci firmy, která je už dost velká a přitom ještě není sešněrována korporátními byrokratickými pravidly. Myslíte, že je možné udržet tuto výhodu natrvalo?Je to jedna z věcí, které bych opravdu chtěl. V jedné knížce od Malcolma Gladwella jsem našel zajímavou myšlenku, že jsou firmy, které – i když mají dostatek zakázek, aby se mohly zvětšit – neudělají to. Je pro ně důležité, aby dál fungovaly v rámci udržitelné sociální komunikace mezi lidmi. Raději vytvářejí víc samostatných jednotek (bod zlomu je 150 lidí), které dokážou fungovat na téhle bázi a kde není zapotřebí zavádět procesní pravidla, jejichž složitost roste s počtem zaměstnanců.

Tudíž, v okamžiku, kdy bychom se měli rozrůstat, byl bych jeden z těch, kdo by bojovali za to, aby to šlo takovým směrem. Protože si myslím, že přátelská atmosféra ve firmě je nesmírně důležitá. Je nesmírně důležitá pro to, aby si lidé mezi sebou věřili a mohli se pouštět do věcí, které jsou obtížně dosažitelné.
Proč vlastně došlo a dochází ke změně směrem k poskytování služeb?Každá firma, která se chce na trhu uživit, musí zohledňovat, jakým způsobem se trh mění. My jsme trend vyhodnotili tak, že je třeba, abychom se změnili i my a že tak můžeme být úspěšní. A zatím všechno nasvědčuje tomu, že to bylo správné rozhodnutí.
Logicky se nabízí otázka: Jestliže už ani Software602 nezůstává klasickým softwarehousem, je vůbec možné, aby se na českém trhu ještě někdo uživil čistě vývojem software?

Určitě to je možné v některých specializovaných oblastech. Ale ani ten celkový trend nevidím jako ústup od vývoje software. Jde spíš o to, jakým způsobem bude ten software dodáván zákazníkovi. Zda to bude vypadat tak, že zákazník si něco koupí a sám si to nasadí nebo zda se to bude prodávat jako služba.

Podívejte se třeba na Grisoft. To je velmi úspěšná firma, která sídlí v Čechách a má zákazníky po celém světě. Dodávají sice nějaký engine, ale ve skutečnosti prodávají denní aktualizace po dobu jednoho nebo dvou roků. To je de facto služba. Právě takhle transformace do služby u antivirových společností je příkladem toho, o čem mluvíme.
Nebo jiný příklad. Určitě se budou i nadále vyvíjet hry. Ale způsob jejich prodeje se bude zcela jistě měnit, i když dnes ještě nevidíme přesně jak. Možná se prosadí model royalties,  v rámci kterého je budou dotovat výrobci zařízení.

Prostě, ten trend směřuje k tomu, že standardní model „kup si licenci a zaplať“ bude nahrazován služebním modelem. Ale to neznamená konec vývojářských firem.

Je to české specifikum nebo je tomu tak i jinde?

Je to obecný trend. Stačí se podívat, jak se google tlačí se svými google applications. Neprodává klasickou softwarovou licenci, ale aplikaci a prostor a chce za to roční poplatek. A má dostatečnou sílu, aby se etabloval na trhu. Jakmile tenhle googlovský model začne být opravdu akceptován, bude to znamenat další změny. Zvlášť tady v Čechách, kde je zatím mnohem větší nedůvěra k hostovaným službám než kdekoliv jinde na světě.

Bude Software602 jako servisní firma schopná obsloužit i zákazníky, kteří opravdu chtějí jen licence? Přece jenom, stále jsou organizace, které si chtějí jen koupit licenci, nechat se vyškolit a vše si dál zařídit samy. Nesetkáváte se s obavou, že se jim bude dostávat horší péče?

Na takovou obavu jsme zatím nenarazili, a ani by nebyla na místě. To, že máme projektovou kancelář a že děláme stále víc projektů na míru, to neznamená omezení vývoje. Stále vyvíjíme nové verze, vylepšujeme, rozšiřujeme funkce a našim zákazníkům je to pořád k dispozici.

Je spíš otázka, kolik takových zákazníků, kteří si chtějí koupit jen licenci, v budoucnu bude. Myslím, že prodej samotných technologií bude více a více ustupovat řešením, která se pomocí těchto technologií realizují. Vidíme, že řadě zákazníků je v zásadě jedno, jakou technologii využívají. Oni prostě chtějí řešit procesní problém. A to už vyžaduje diskuzi a partnerský vztah, ne něco ve stylu „koupě – prodej“. V oblasti elektronizace dokumentů a elektronizace procesů je to zvlášť patrné. To nikdy nebude o tom stáhnout si příslušnou licenci.

Většina diskuzí o podnikání v poslední době se točí kolem tématu inovací. Je-li možné nějakou firmu označit za prototyp inovátora, pak je to právě Software602. Zavedla některé nesmírně úspěšné inovace, někde se nezadařilo zcela, ale před pár lety přišla s další úspěšnou inovaci a jde nahoru. Co je ten faktor, který rozhoduje o úspěchu či neúspěchu?

Jednoznačně timing. To je naprosto nejdůležitější. Přijít příliš brzy nebo příliš pozdě znamená smrtící neúspěch. Samozřejmě, že za tím musí stát odhodlaní lidé. Ale když je špatný timing, nepomůžou odhodlaní lidé. Nepomůže ani marketing, přestože marketing o určitém objemu dokáže divy.

Proč se to tedy podařilo Software602 a ne některým jiným? Je v tom nějaká kritická chyba, které se podařilo vyvarovat?

My jsme udělali nekonečné množství chyb. Každá válka má své padlé… O tom to celé je, že chyby se dělají! Ale nesmí to být chyby fatálního charakteru, které by firmu mohly ohrozit – a je samozřejmě nutné udělat správná rozhodnutí a držet se jich.

Tenhle rozhovor točíme u příležitosti 18. narozenin Software602, tedy v situaci, kdy se hovoří o plnoletosti. Jak si firmu představujete, až bude na místě přirovnání k dámě ve středním věku?

Tu budoucnost si dokážu představit právě v tom režimu, kterém jsme mluvili. Jako seskupení nebo síť jednotek, které bojují za určitou věc. A kde jsou lidé, kteří cítí sounáležitost jak v rámci té jednotky, tak v rámci toho, na čem se podílejí. A kteří za tu věc dokážou bojovat.

A bližší cíle?

Já bych strašně rád a jsem odhodlán za to s maximální vehemencí bojovat, aby byla využita ta příležitost, která tady je. Abychom dokázali aplikovat tu nesmírnou revoluci, kterou přináší elektronická komunikace a kterou přináší elektronické dokumenty. Abychom ji dotáhli do provozní fáze tak, že Češi budou jezdit do Bruselu přednášet těm, kdo se toho zatím neodvážili.

To je vize spíš pro národ než pro jednu firmu.

Ano. Ale myslím, že to je uskutečnitelné. Pokud za to lidé budou patřičným způsobem bojovat, tak se Češi nemají za co stydět. Ta věc je grandiózní.

Mohlo by vás zajímat