Po změně bydliště už nemusíte rozesílat oznámení bankám a energetikám

Pokud se někdo přestěhoval, změnil jméno nebo podstoupil jinou změnu osobních údajů, ještě donedávna z toho vyplývala nutnost obejít nebo obeslat řadu institucí – banku, dodavatele elektřiny, vody, plynu, různé pojišťovny, telekomunikačního operátora a řadu dalších. Často se jednalo o řádově 20 organizací.A pokud člověk tuto povinnost zanedbal, zpravidla ho po letech čekaly nepříjemnosti, když mu ČEZ poslal důležitý doporučený dopis na starou adresu nebo s ním pojišťovna odmítla komunikovat, protože je v občance zapsáno jiné jméno než ve smlouvě.

Od konce loňského roku může být ale vše vyřízeno během několika minut. Stačí otevřít jednoduchý formulář a zaklikat, kterým organizacím má být rozesláno oznámení. Správa základních registrů je rozešle do datových schránek těchto organizací. Bude tak prokazatelné, že byly o změny informovány, takže občan nemůže být viněn za případné budoucí problémy v komunikaci. Služba je dostupná zdarma a jedinou podmínkou je zřízení datové schránky. Rozeslání oznámení o změně se zadává na Portále veřejné správy (www.gov.cz) pomocí jednoduchého formuláře (zde). Stačí vybrat „Poskytnutí údajů třetí osobě“ a vytvořit seznam organizací. To usnadňuje seznam datových schránek, který je k dispozici v rámci téhož portálu.

Mohlo by vás zajímat