O chod kanceláří se v budoucnosti postarají virtuální asistenti

Technologie mění naše vnímání toho, co je možné, a vytrvale směřují k tomu, aby nám co nejvíce zjednodušily život. To se týká třeba i rutinní kancelářské práce. Už dnes existují virtuální asistenti s umělou inteligencí, kteří vám dokážou podat informace nebo za vás něco objednají. Díky umělé inteligenci a strojovému učení se budou dále zdokonalovat, až jednoho dne zcela zvládnou běžný chod prací v kanceláři.

V budoucnu tak za vás obstarají mnohem více nudných, ale nutných činností – budou plánovat a řídit vaše schůzky nebo připravovat a rozesílat materiály spolupracovníkům a partnerům. A nebudou přitom pracovat jen od devíti do pěti, ale kdykoliv to bude potřeba. Zatímco virtuální asistenti se postarají o kompletní administrativu, vy se mezitím budete moci soustředit na důležitější nebo kreativnější práci, což napomůže rozvoji vašeho byznysu.

Zní vám to jako sci-fi? Jen si vzpomeňte, nakolik se v posledních letech proměnila podoba kancelářské práce. Kdysi složité počítačové programy jsou stále intuitivnější, stejně jako jejich ovládání prostřednictvím dotykových obrazovek. Inovativní ovládání hlasem je jen dalším krokem k celkové proměně kanceláří. Nejspíše nezaniknou, ale jejich podoba a pracovní náplň zaměstnanců se díky technologiím radikálně změní.

Dosud jsme se vždy museli učit „řeč“ elektronických zařízení, abychom je mohli ovládat, nové technologie ovšem tento vztah otáčejí – stroje a programy se naopak učí rozumět lidské řeči. Představte si, že by fungoval podobně jako Siri v iPhonu. Stačí říct a postará se o to, co potřebujete. Prvního virtuálního asistenta vybaveného umělou inteligencí už představil americký počítačový gigant Cisco Systems. Zatím toho neumí tolik, abyste se rozloučili se svou sekretářkou, ale díky umělé inteligenci se bude dále učit a zlepšovat.

V další americké firmě Three Square Market zašli dokonce ještě dál. Nabídli zaměstnancům možnost nechat si pod kůži implantovat čip, který jim zjednoduší pracovní život. Otevírá jim dveře, přihlásí je do počítačů, umožní použití firemních tiskáren a kopírek nebo ulehčí nákup jídla v automatu. A výsledek? Polovina zaměstnanců s tímto krokem okamžitě souhlasila.