Chatboti: Příští velká věc, nebo jen mnoho povyku pro nic?

Počet lidí, kteří používají různé aplikace pro posílání zpráv, jako jsou Facebook Messenger, WhatsApp, Slack nebo Skype, strmě roste. Jen samotný Messenger od Facebooku každý měsíc využije více než miliarda uživatelů. A tak není divu, že ruku v ruce s tím se objevují i tzv. chatboti, kteří se díky umělé inteligenci snaží co nejvěrněji napodobit konverzaci se zákazníky. Je to jen vrtoch, nebo jsou tihle softwaroví pomocníci opravdu užiteční?

Odpověď zní, že to zatím není žádná sláva. Chatboti totiž v současnosti zvládají jen základní komunikaci a odpovídají na nejběžnější dotazy. Do budoucna by se to ale mělo změnit, protože firmy jsou hladové po neustálé komunikaci s klienty a takový hlad mohou uspokojit jen automatičtí pomocníci, schopní konverzovat na různá témata 24 hodin denně.

I proto se v zahraničí kromě lidí rojí na nejrůznějších komunikačních platformách stále více „botů“, se kterými firmy experimentují. Podle některých předpovědí by dokonce chatboti měli nahradit mobilní aplikace. Jak by to vypadalo v praxi? Místo toho, abyste si otevřeli třeba Uber, vám bude stačit poslat zprávu v Messengeru a požádat o jízdu. A stejně to prý bude fungovat také s objednáváním letenek, jídla, vstupenek na koncert nebo posíláním květin.

Sluší se ovšem dodat, že umělá inteligence má i své mouchy. Nejlépe to – i když nechtěně – demonstroval Microsoft, když před dvěma lety testoval svého chatbota, pojmenovaného Tay. Měl jediný úkol – bavit se na Twitteru s lidmi a učit se díky tomu mluvit jako „mileniál“. Místo toho se během jediného dne naučil chovat jako typický internetový troll.

Na první dobrou to zní jako vtípek, ale zároveň to vzbuzuje i otázky. Především tu, jak zvládneme naučit umělou inteligenci používat veřejně přístupná data, aniž bychom do ní zároveň neotiskli to nejhorší z nás?

Chatboti v Česku
V České republice zatím firmy s chatboty příliš nepočítají a sáhlo po nich jen několik z nich. Například Mall.cz nasadil Evu, která sice umí vyřešit dotazy ke kávovaru a pomůže vám ho vybrat, ale objednávku už musíte udělat v e-shopu. Chatbota používá třeba také pojišťovna Axa nebo rádio Evropa 2.